Laatste week school

Dinsdag had ik besloten om na school even lekker een avondje met mezelf te zijn. Na school even gechilled op mijn kamer om daarna een eettentje te gaan zoeken. Ik stond bij het stoplicht toen er ineens in mijn kont werd geknepen. Ik keek achterom en het bleek Meghan (Amerikaanse die in Guam woont) te zijn. We moesten lachen en ze vroeg wat ik ging doen. Een plek om te eten zei ik. Ze raadde mij een tentje aan waar zij wel vaker eet. Daar ben ik dan ook heen gegaan. Vegetarische Thaise keuken. Heb een noodle soep gegeten en een mango-passie shake genomen. Vlakbij dat tentje was ook een salon en ik besloot om een pedicure met een voetmassage te nemen. Ik ging in een heerlijke stoel liggen en 2 Thaise vrouwen begonnen aan mijn voeten. Ze waren met elkaar aan het kletsen en aan het giechelen. Dus ik keek ze aan toen er 1 zei: you are so white. Jahaaaaaaa!!!! Wat wil je als je als de zon schijnt binnen zit. Ik ben er ook nog steeds niet over uit of ze het nou mooi vinden of niet. Aangezien er hier in bijna alle lichaamsproducten whitening doen, witte foundation opdoen en alle sterren die je hier op tv ziet zo wit zijn als Sneeuwwitje. Ik besloot het om de volgende dag aan mijn massage lerares te vragen. Ik zie aan haar dat zij ook haar gezicht expres witter maakt. Ik vroeg haar of de Thaise mensen een witte huid mooi vinden. Yes Was haar antwoord. Dus ik liet mijn been zien. Zo wit als dit? Yes was weer haar antwoord. Ze vertelde dat zij ook whitening gebruikt en dat Thaise mensen niet graag in de zon zitten, omdat ze anders te bruin worden. Hmmm nou ok. Ben nog steeds niet overtuigd, want waarom giechelen ze dan? Maar goed, die dinsdagavond ben ik daarna naar huis gegaan en ben vroeg gaan slapen.

Woensdag een beetje hetzelfde verhaal. Ik zou eigenlijk met wat klasgenoten gaan eten, maar 1 was zondagavond ziek geworden en voelde zich nog steeds niet ok dus verschoven we het naar donderdag. Ik ben na school wat gaan eten en daarna ging ik naar de massagesalon bij mij aan de overkant. Menno had daar een voetmassage gehad en kon mijn de massages wel aanraden. Ik koos voor een oliemassage van een uur. Ik moest naar boven in een leuk aangekleed kamertje. Het meisje dat mij ging masseren ( ze schijnt 18 te zijn, maar zier er uit als 13/14) Vertelde dat ik mijn kleren moest uittrekken. Mijn ondergoed hield ik aan, want dat is wel normaal hier om te doen. Ze laten je dan altijd even alleen in de kamer. Toen ze terug kwam moest ik ook mijn bh uittrekken. Dat deed ik en ging onder een dun dekentje liggen. Ik lag op mijn rug en ze begon bij mijn benen en daarna mijn armen. Toen deed ze het dekentje van de bovenkant naar beneden. Oh dacht ik. Ok. Toen begon ze mijn buik te masseren. Ik dacht nee hè dat gaat ze niet doen toch?! En ja hoor de hele bovenkant werd gemasseerd. Ik vind dit best wel bijzonder omdat ze in Thailand best wel conservatief zijn en in Nederland doen ze dit niet eens (ik tenminste niet). Nou ben ik niet echt preuts dus liet ik het maar zo. Dat ik moest betalen heb ik haar Ook nog een fooi gegeven.

Donderdag hadden we met het groepje van school bij de Tha phae gate afgesproken. Dat is de hoofd gate van Chiang Mai en een straat verder van waar ik verblijf. We zochten een plek om te eten en vonden een superleuk aangekleed restaurant. Daar hebben we heerlijk gegeten en heel veel bier gedronken en geouwehoert. De volgende dag was het de verjaardag van de koning, wat hier best wel een happening is. Al de hele week staat er een groot podium bij de gate waar ze optredens hebben en optredens oefenen. Nou is de nationale kleur geel dus op die dagen dragen de Thai gele kleding. Meghan en ik liepen tipsy terug naar de straat waar we verblijven en zij had ineens gele bloemen in haar handen. Die had ze gejat van het restaurant. We deelden ze uit aan de Thaise mensen die we onderweg tegen kwamen en zeiden: for the king!! Ze konden het wel waarderen volgens mij.

Vrijdag. Met een lichte kater stond ik op om aan mijn laatste dag school te beginnen. Werd weer opgehaald door de rode truck en ineens besefte ik mij dat dit mijn laatste dag was op school. daar werd ik wel een beetje droevig van, want ik heb het echt leuk gehad op school. Het was echt een hele leuke dag!! We gingen herbalballs maken om mee te masseren. Daar gaan allemaal producten in die je normaal in de keuken ziet. We moesten alles snijden en stampen. We werden gemengd met de klas die 5 weken doet dus de hele beneden verdieping zat vol met leerlingen die aan het snijden en stampen waren. Muziek stond aan, er was een altaartje voor de koning en de helft van de leerlingen had een kater omdat er die avond ervoor ook nog een feest ergens in de bergen was. Sommigen leerlingen van de 10 weekse opleiding waren er niet eens omdat die een te erge kater hadden. ( ik had besloten om niet naar dat feest te gaan, want ik ken mezelf en mijn laatste dag kon ik echt niet missen). Op een gegeven moment werd ik ook nog door de leiding van school gevraagd of ik samen met nog een meisje model wilde staan voor hun brochure. Over een tijdje sta ik dus met mijn hoofd in hun brochure. Hahaha. Toen de les over was was de diploma uitreiking. Dolle boel! Ik heb mijn diploma Thaise massage!! Met dat diploma kan ik ook hier in Thailand aan de bak! Ga ik niet doen. Ik bedankte de leraressen en heb afscheid genomen van mede cursisten. Het is geen vaarwel, het is tot ziens. Dat is dus wat je tegen elkaar zegt als reiziger. Die avond zijn we met hetzelfde groepje uiteten geweest. We hebben nog van die grote lantaarns de lucht in laten gaan en een wens gedaan. Tegen 3 van de groep heb ik tot ziens moeten zeggen. Meghan zie ik als het goed is morgen om te gaan fietsen ( zij is vanavond aan het zuipen met een groep waar ze mee rent dus even afwachten hoe ze wakker wordt).

Vanochtend werd ik opgehaald om naar het Elephant Nature Park te gaan. Een park waar mishandelde en gewonde olifanten worden opgevangen. Wat een super dag was dat. In de bus kregen we al een introdctie filmpje te zien en was ik al bijna aan het huilen. Vreselijk hoe sommige mensen met die beesten omgaan. Ze worden op straat gebruikt om mee te bedelen, als trekking en om mee te werken. Olifanten zijn hele gevoelige beesten en eerst worden ze tot op het bot gekrenkt zodat ze geen eigen wil meer hebben en doen wat ze gezegd wordt. En als ze dan nog niet luisteren worden ze geslagen of zelfs in hun ogen geprikt. Er waren ook olifanten bij die verminkt waren door de mijnen bij grens met Myanmar. Hier in dat park worden ze verzorgt en vrij gelaten. Je kan daar dus wel een dag heen en dan mag je ze voeren en wassen in de rivier, maar met strikte regels en gepaste afstand. Als ze ineens weg rennen of iets anders willen doen dan de bedoeling is worden ze daar in vrij gelaten en moet je als bezoeker er dus voor zorgen dat je weet wanneer je opzij moet. Het park is ook in een prachtige rustige omgeving met heel veel ruimte. De vrouw die dit heeft opgezet wijdt haar hele leven aan de olifanten en ik heb ook diep respect voor haar. Een dag om nooit meer te vergeten!

Net wilde ik even snel vlak bij mij wat gaan eten om daarna dit verhaal te schrijven en te gaan lezen. Toen ik bij het restaurant aankwam zatten daar een moeder en een dochter uit Noorwegen, die samen op reis zijn, die ook bij de elephant park waren. Ze vroegen of ik erbij kwam zitten en we hebben met zijn drieën gegeten en gekletst. Dat vind ik ook het mooie en leuke van het reizen. Er zijn echt wel lastige momenten geweest en ik ben mezelf ook echt wel tegengekomen, maar dat je dan ineens met mensen aan het eten bent waarvan ik nu nog steeds eigenlijk de namen niet weet, vind ik mooi.

Reacties

Reacties

Anita

WoW, best wel heftig van de olifanten. Je snapt soms inderdaad niet waarom mensen zo met dieren omgaan. Maar je hebt weer een heel leuk verhaal neergepent. Genot om te lezen. XXX

Kristel

'Ga ik niet doen' hahahaha. Dat is je geraden! Ik wil graag als je thuis bent een Thaise massage van je hoor! Maar hou mn bh wel aan ok ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!